Dlaczego warto wystawiać się na targach?
Udział w targach jest powszechnie stosowanym narzędziem strategii marketingowej przynoszącym wymierne korzyści, pod warunkiem, że zostanie wykorzystany w odpowiedni sposób. Pozwala na:
- zaprezentowanie nowych produktów, technologii,
- uzyskanie natychmiastowej informacji zwrotnej na ich temat,
- nawiązanie kontaktów z nowymi odbiorcami,
- pozyskanie wiedzy na temat działań konkurencji.
Wybór imprezy targowej
W wyborze najciekawszej imprezy targowej mogą pomóc rozmowy z klientami, którzy cyklicznie odwiedzają szereg wystaw i są w stanie ocenić ich wielkość oraz organizację.
Wybierając wydarzenie, warto również zwrócić uwagę na cykliczność imprezy, zapoznać się z relacjami potargowymi zamieszczanymi w prasie i na portalach branżowych oraz dokładnie zapoznać się z programem nadchodzącej edycji. Imprezy towarzyszące targom (np. konferencje, szkolenia) oraz ich lokalizacja mają duży wpływ na poziom atrakcyjności wystawy.
Wykorzystanie udziału w targach
Aby udział w targach przyniósł jak największe korzyści dla potencjalnego Wystawcy należy ustalić harmonogram pracy określający jakie działania powinny być wykonane zarówno przed targami, w trakcie oraz po ich zakończeniu.
Plan pracy przed targami:
- określenie celów uczestnictwa w targach (promocja nowego produktu, zacieśnienie współpracy z odbiorcami, pozyskiwanie nowych klientów),
- zaprojektowanie stoiska w taki sposób, aby sprzyjało osiągnięciu wytyczonych celów,
- wysłanie zaproszeń do potencjalnych gości,
- zamieszczenie informacji o uczestnictwie w targach w dostępnych mediach,
- przedstawienie celów uczestnictwa w targach oddelegowanym pracownikom,
- przygotowanie planu promocji oraz materiałów promocyjnych wykorzystywanych w trakcie trwania targów.
Właściwe przygotowanie spotkań na stoisku targowym przynosi efekt w postaci redukcji kosztów sprzedaży o 45%, oraz usprawnienia procesu sprzedaży o 40%*.
Działania w czasie trwania targów:
- codzienne motywowanie personelu stoiska,
- dbałość o właściwy kontakt z klientem,
- koncentracja na kluczowej grupie docelowej,
- umiejętne wykorzystanie kontaktów z przedstawicielami mediów.
Bilans potargowy
Czynniki, jakie warto przeanalizować po imprezie targowej:
- liczba odwiedzających stoisko,
- średni czas spędzany przez zwiedzających na stoisku,
- nawiązane kontakty (dotyczące obecnych i nowych klientów oraz partnerów biznesowych),
- liczba podpisanych na targach umów,
- liczba materiałów informacyjnych przekazanych odwiedzającym,
- tematy omawiane ze zwiedzającymi,
- zainteresowanie zwiedzających wystawionymi produktami lub usługami,
- liczba zebranych opinii na temat firmy, stoiska oraz materiałów informacyjnych,
- zebrane informacje na temat konkurencji oraz nowych potencjalnych partnerów biznesowych,
- liczba zapytań otrzymanych po zakończeniu targów,
- liczba publikacji w mediach związanych z obecnością na targach.
DZIAŁANIA PO TARGACH:
Po zakończeniu wystawy należy wykorzystać kontakty, które zostały nawiązane w trakcie jej trwania, wysłać podziękowania do gości targowych, podtrzymać kontakty z prasą, by zapewnić firmie odpowiedni rozgłos oraz zarezerwować miejsce na przyszły rok.
Należy pamiętać, że dokładna analiza efektów pobytu na targach przełoży się na lepsze przygotowanie targów w kolejnych latach.
* Źródła:
Association of Exhibition Organisers
„L’Avenir du Media Salon”, Public Systeme/Comexpo/Ipsos, France
Power of Exhibitions II, Belgium